Sabtu, 10 Oktober 2009

Lagu Dan Irama

Assalamualaikum...

Lagu,
Setiap hari aku mendengar muzik,pelbagai muzik yang aku dengar,dari irama rock yang keras,ke irama klasik yang mendayu2,hingga ke irama nasyid yang mendamaikan,setiap alunan muzik itu sendiri membawa maksud yang tersirat dan tersurat,setiap bait2 lirik membawa makna yang mendalam,jika diperhatikan dengan teliti,lirik adalah antara cara untuk melepaskan,memberitahu apa yang terkandung dalam hati,hati si penulis.Gembira,sedih,marah,suka,duka,nasihat,pedoman semua lengkap,jika sedih,kita akan nampak kesedihan di dalam lirik itu,dan jika gembira,akan gembiralah kita mendengarnya,hebat...sangat2 hebat,mampukah aku menjadi seperti M.Nasir?mampukah aku menjadi Loloq?mampukah aku menjadi P Ramlee?mampukah aku menjadi Cat Farish?mampukah aku menjadi AXL Rose?mampukah aku manjadi Bob Lokman?mampukah aku menjadi Ahmad Dhani?mereka adalah orang2 yang hebat,dan ramai lagi yang hebat dalam bidang penulisan ni,setiap bait lirik mereka membawa maksud yang kadangkala sangat2 dalam hingga tak mampu akal untuk menilainya,sangat hebat!

Irama,
Gitar,drum,seksafon,piano,gendang,biola,clarinet,seruling disatukan membentuk irama,mendayu,keras,beralun,rancak dan sangat indah,irama juga membawa maksudnya tersendiri,jika sedih,mendayulah ia,jika gembira,rancaklah ia,bila marah keraslah ia,setiap not irama disusun cantik untuk menjadikan sesebuah lagu itu menjadi sangat indah.

Lagu,Irama,
Setiap lagu perlukan iramanya,setiap lirik perlukan melodinya,tanpa salah satunya,ia jadi tidak indah,tidak menarik untuk di dengar,seperti laut dan daratan,seperti bumi dan langit,seperti uda dan dara,seperti kasih dan sayang.Simpan keduanya,jaga keduanya,mudahan ia akan kekal hingga ke akhirnya.



Amirul

Tiada ulasan: