Sabtu, 24 September 2011

Antara Fitrah Dan Rukun.

Assalamualaikum,

Salam buat semua,salam buat dunia,salam buat insan yang membaca blog aku ni....

Sedar tak sedar kita sudah berada di minggu terakhir Syawal,cepat sungguh masa berlalu,terngiang2 lagi takbir raya kat telinga ni,di Penang ni,bahang Syawal dah pudar sejak pertengahan bulan lagi,namum ketika aku di kampung halaman,bahang raya pasti akan dirasa lagi walaupun sudah menjejak ke akhir bulan,aku rindu dengan zaman kecil aku,dimana setiap kali Syawal,aku pasti akan turut serta dengan program marhaban dari rumah ke rumah yang di amalkan di kampung aku,yang seronoknya dapat kumpul duit raya la,zaman aku dulu,50sen dah cukup besar nilainya,sekarang ni tak tahu la kan,entah2 budak2 tak pandang dah 50sen tu.

26 tahun,aku dah 26 tahun,Alhamdulillah,hanya itu mampu aku ucapkan,namun terdapat kekesalan dalam diri ni,kerana 26 tahun,aku sia2kan hidup aku,26 tahun,aku lupa,26 tahun,aku leka,26 tahun aku lalai dengan perkara2 dunia,hinggakan tiada sedetik pun aku mengingatiNya,Tuhan Yang Masa Esa,seringkali lupa untuk berselawat ke atasnya,Nabi Agung,Nabi Muhammad,dan membiarkan ia usang,Kitab Terulung,Al-Quran.Aku langsung lalai dengan hal2 dunia,yang takkan pernah ada habisnya,yang mendorong aku kelembah yang hina.Namun aku rasa masih aku masih belum terlewat,26 tahun aku rasakan masih muda,masih banyak lagi ruang untuk aku,masih panjang lagi masa untuk aku,kembali ke jalanNya,jalan yang diredhaiNya,jalan yang penuh dengan keberkatanNya,Tuhan,aku mohon padaMu yang Satu,tetapkanlah hatiku,berilah hidayahMu,tunjukkanlah jalan kebenaranMu,agar aku tidak lupa untuk sentiasa beribadah padaMu,sujud padaMu,berselawat ke atas Nabi Junjungan,terapkanlah istiqamah dalam lubuk jiwaku,sentiasa mengingatiMu,perkenankanlah doa hambaMu ini Ya-Allah.

Perkahwinan,secara terang,aku terbuka untuk berfikir tentang ini sejak kebelakangan ni,pelbagai persoalan yang hadir dalam minda aku ni,dari pelbagai sudut,dan semakin kuat sejak sehari dua ni.Dan ramai yang menjadi mangsa aku demi melunaskan persoalan yang terbuku dalam kepala otak aku ni,dari sudut hukum,mahar,hantaran,tunang,majlis,jodoh dan sebagainya,terus bermain2 dalam minda,adakah mungkin sudah tiba waktu aku untuk menerima beban dan tanggungjawab yang lebih berat dalam hidup ni,adakah Tuhan sudah beri tanda bahawa waktunya sudah tiba untuk aku,atau hanya aku yang terlalu kemaruk dengannya?Tuhan,sekali lagi aku pohon dariMu,tunjukkanlah jawapan kepada persoalan2ku,permudahkanlah perjalanan hidupku,agar mudah aku membuat keputusan yang baik untuk aku,dan semua.

Masih tidak lari dari hal perkahwinan,dan kali ini lebih kepada persoalan hukum.Perkahwinan sepertimana yang kita tahu,adalah fitrah seseorang yang bernama manusia.Telah dijelaskan dalam Islam tentang hukum2 perkahwinan,dari yang wajib ke yang haram,dan aku rasa kalian sendiri tahu tentang hukum2 tersebut,tak perlulah aku terangkan dengan lebih lanjut di sini.Sedang aku terusan berfikir pasal perkahwinan ni,terdetik hati aku tentang Haji,salah satu rukun yang terdapat dalam rukun Islam yang 5 tu,dan aku cuba kaitkan antara Haji dan Perkahwinan ni,antara Rukun Dan Fitrah,mana yang perlu di dahulukan?Dan seketika aku buntu memikirkannya,mencari2 jawapannya,kalau nak di ikutkan tentulah yang rukun perlu di dahulukan,sedangkan yang fitrah itu hanyalah sekadar hiasan,nikmat sementara yang Tuhan beri kepada hamba2Nya.Aku membaca dan membaca,mencari jawapan yang pasti,dan sekali lagi aku rasakan diri aku ni terlalu hina,seolah2 aku sekali lagi terlalu mengejar nikmat di dunia,sedangkan nikmat syurga yang kekal abadi tu aku abaikan.Namun Tuhan Maha Mengetahui,Maha Memberi,Maha Mengampuni,aku kembali pada hukum2 perkahwinan,telah di syariatkan oleh Allah,dari wajibnya seseorang itu berkahwin,hinggalah ke haramnya sesuatu perkahwinan itu,mungkin selama ni aku terlepas pandang dari semua ni,dan Alhamdulillah,Tuhan telah mengajar aku sesuatu hari ini.Semoga Tuhan Merahmati Segala Cinta Di Dunia.

Kalian,mungkin kalian juga terlepas pandang tentang persoalan ini,aku sendiri tak terlepas darinya,sama2lah kita mengambil iktibar dan pelajaran dari apa yang berlaku pada aku hari ini,semoga kita semua mendapat rahmat dan keberkatan Allah.Amin.Dan andai ada kesilapan pada penulisan aku kali ni,ampun dan maaf aku pohonkan terlebih dahulu,ajarlah aku yang masih dalam kehinaan ini,tegurlah aku yang masih naif ini.Terima Kasih Tuhan,terima kasih teman.

Amirul.

Tiada ulasan: