Selasa, 8 November 2011

Nama Aku Khan,Dan Aku Bukan Pengganas.

Assalamualaikum.

Okay,terus terang aku cakap,aku baru lepas tgok filem hidustan,My Name Is Khan(MNIK).Filem ni dibintangi oleh pelakon hebat Shah Rukh Khan dan Kajol.Aku sebenarnya dah lama tertarik nak tengok cerita ni,sejak keluar iklan filem ni kat tv lagi,tapi baru tadi aku berkesempatan untuk menonton.Tajuk filem ni sangat2 menarik perhatian aku,dan buat aku rasa nak tengok filem ni.

Perlu ke aku beritahu sedikit sinopsis cerita ni?aku rasa tak perlu kot,kalau korang nak tahu,korang tontonlah sendiri ye.

Okay,aku sebenarnya tak tahu nak gambarkan bagaimana hebatnya cerita ni,yang boleh aku cakap,cerita ni memang hebat,dari para pelakon,ke jalan cerita,ke teknik layaran mereka,semuanya hebat.Kelainan yang ditonjolkan,sangat berbeza sebenarnya filem ni dengan filem2 hindustan yang lain.Ya secara "basic"nya masih tetap berlandaskan cerita cinta agung mereka,namun pembawakan watak dan jalan cerita dalam filem MNIK ni amat menarik.

Isu yang diketengahkan juga menyentuh pemikiran aku,isu mengenai penindasan yang dilakukan oleh sekelompok manusia yang menganggap Islam itu adalah agama yang ganas.Isu yang terjadi selepas tragedi 9/11 yang telah meninggalkan kesan yang besar dalam norma kehidupan seorang Muslim dan Non-Muslim.Isu ini diketengahkan dengan baik sekali dalam plot2 filem MNIK ni.

Dan sebenarnya banyak pengajaran dan iktibar yang boleh di ambil dari filem ini,dari aspek kerohanian,kekeluargaan dan juga hubungan sesama manusia itu sendiri.Dengan menjadikan hubungan cinta dan kasih sayang sebagai tunjak cerita,dan isu perkauman atau lebih tepat sekali isu berlainan agama menjadikan filem ini adalah salah satu filem terbaik yang aku pernah tonton.Isu2 kasih sayang seorang ibu kepada anak,kisah cinta lelaki dan perempuan,hubungan kasih dalam kekeluargaan,kisah pengorbanan seorang individu terhadap orang yang mereka cinta,dendam yang membara di hati mereka2 yang teraniaya,dan juga hubungan sesama manusia diadun dengan begitu baik sekali.Terus terang Shah Rukh Khan membawa watak beliau dengan baik sekali.

Seperti yang aku telah katakan tadi,aku tak ada kata2 yang baik untuk menggambarkan kehebatan filem ni,jadi kalau korang nak tahu dengan lebih lanjut jalan cerita filem MNIK ni,korang tontonlah sendiri.Dan nasihat aku pada mereka yang hatinya terlalu lembut,sediakan tisu dengan secukupnya. :)

Selamat Menonton!


Amirul.

Tiada ulasan: