Rabu, 28 April 2010

Perjalanan Yang Panjang.

Dari Batu Pahat Ke Penang.

Alhamdulillah,akhirnya aku sampai juga di rumah di Penang ni,perjalanan malam tadi amat panjang aku rasakan,mana tidak,perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 8 jam menjadi lebih 10 jam,bengkok tulang belakang aku tidur atas kerusi bas tu,dengan kerenah seorang nyonya yang duduk di kerusi di hadapan macam cacing kepanasan,lenguh lutut aku menahan kerusi beliau yang asyik hendak diturunkan,"nak selesa tidur kat umah nyonya oiii".

Antara punca kelewatan bas aku tiba di Penang adalah para penguatkuasa telah melakukan sekatan di kawasan rehat mana aku pun terlupa kerana aku asyik tidur,pihak polis dan penguatkuasa imigresen dengan bantuan rela telah melakukan sekatan atas tujuan mungkin mencari endatang asing,juga bahan2 terlarang.Tahniah aku ucapkan pada mereka yang berdikasi berkerja hingga lewat malam demi manjaga keselamatan negara.

Kondisi bas juga menjadi salah 1 sebab kelewatan aku tiba di rumah,aku tidak faham kenapa pemandu bas itu memberhentikan kenderaan hanya untuk menutup penghawa dingin?panas gila aku dibuatnya.

Okay,aku tak mahu bercerita tentang kelewatan tu lagi,sekarang aku ingin bercerita tentang memori yang bermain di benak fikiran aku sepanjang perjalanan,terdapat beberapa kenangan yang bermain di fikiran aku terutamanya bila bas itu meluncur atau berhenti di tempat2 yang pernah aku lewati sebelum ni,dari dalam bas tu,di Muar,aku melihat sekujur tubuh yang sangat aku kenali,seorang rakan yang baik ketika aku di Flextronics,Ipin,sedang melepak di warong sambil menghirup udara segar dari rokok berjanama Dunhill mungkin,ataupun Winston Lightnya,tetap sama keciknya,hahaha.

Banyak lagi kenangan yang melayang di fikiranku sepanjang perjalanan itu,namun yang paling aku ingat ketika bas itu melalui Perak dan singgah di Perhentian Bas Medan Gopeng,disitu fikiran aku terus terlintas kepada seseorang yang pernah menetap dalam hati aku,seseorang yang baik budi pekerti,Sepanjang laluan itu,aku masih ingat lagi dimana dia mengambil ku perhentian itu,membawaku bersiar2 di setiap pelusuk daerah itu,Di Mcdonald ketika aku berehat dan menghirup Milo panas,dan bas terus menderu laju hingga ke Pekan Taiping,sekali lagi ingatanku berputar mengingati beliau,Jika si dia yang ku maksudkan membaca blog ku ini,aku ingin nyatakan disini,mungkin kita takkan bersama,namun memori aku terhadap kau tak pernah pudar sedari zaman Innocent_gurl dan Critticall lagi,hingga kau melanjutkan pelajaran,hingga kau berkerjaya,dan belum terlambat aku ucapkan terima kasih kerana sudi belanja aku makan di Rengit Coffee BP Mall,maaf atyas setiap keterlanjuran perkataan dan perbuatan aku terhadap kau,4 tahun bersamamu akan tetap berada di mindaku.Semoga kamu bahagia kerna itu yang selalu ku harapkan.

Setakat tu saja kisah pengembaraan seorang anak muda yang merantau jauh demi mencari rezeki,buat keluargaku,aku sayang kamu semua.Nantikan kepulangan anakmu di hari yang lain ya?tungguuuuuu........

Buat si dia yang ku nantikan,kenapa hanya berdiam diri?adakah itu tanda jalan keluar buat diriku?berikan aku jawapan,ku tunggu hingga Sabtu.

Amirul.

1 ulasan:

Nasrina Shakir berkata...

Amboi..xpernah pudar..la ni syg lg ka?amik jd bini..